RAW FOOD

RAW FOOD – to nejlepší z přírody

Raw food nebo také živá strava se skládá z ovoce a zeleniny s trochou oříšků a semínek. Je to veganská strava bez jakýchkoliv živočišných výrobků. Jídlo se konzumuje v čerstvém a syrovém stavu, čím menší úprava, tím lépe. Je to strava, kterou pro nás navrhla příroda – čerstvá, syrová, sladká a lahodná.

Ovoce a zelenina obsahují spoustu výživných látek, hodně vody a jsou velmi snadné na trávení. Jsou na celém světě doporučovány jako ty nejlepší zdraví prospěšné potraviny. Jsou také nejlepší jak z hlediska etického či environmentálního (ochrana životního prostředí).

Není nad to utrhnout si čerstvé sladké ovoce v přírodě a vychutnávat si ho na slunci. Tím dodáváme živiny nejen našemu tělu, ale také kultivujeme radostnou a pokojnou mysl.

Strava založená na ovoci a zelenině pomáhá našemu tělu fungovat optimálně. Nemocní lidé se při této stravě uzdravují, smutní a unavení lidé se stávají šťastnými a plnými energie a atletům se zlepšuje kondice.

Jednoduchá změna jídelníčku by dokázala i proměnit svět k lepšímu. To, co jíme, má o hodně větší vliv na nás a životní prostředí, než se většina lidí domnívá. Vedle zlepšení zdraví, živá strava (raw food) by ušetřila miliardy korun, které se vydají na zdravotní péči a energii, ušetřila ohromné množství vody, zlepšila životní prostředí, velmi prospěla klimatu a zvířatům a pomohla odstranit hladovění na celém světě.

Co jíme a proč?

Náš jídelníček se skládá převážně z čerstvého sladkého ovoce, dále z nesladkého ovoce jako rajčata, okurky, cukýny a některých druhů zeleniny. Občas si dáme avokádo, někdy i oříšky či semínka a mořské řasy.
Jíme nízkotučnou syrovou veganskou stravu, kdy velká část kalorií pochází z uhlovodanů, zejména jednoduchých cukrů a malá část z tuků a bílkovin. Tato strava se také nazývá 80/10/10 Dieta, podle stejnojmené knihy od Dr. Douglase Grahama.

Ke snídani jíme šťavnaté ovoce jako melouny, pomeranče, jablka nebo např. smoothie a čerstvě vymačkanou šťávu.

Oběd obsahuje opět ovoce jako banány, mango, datle, někdy smoothie nebo zmrzlinu.

Večeře začíná ovocným jídlem a následuje salát, polévka nebo jiné jídlo. To můžou být cuketové špagety, guláš, pizza či karbanátky. Vše je samozřejmě v syrovém stavu a pochází z rostlinné říše.

Proč nízkotučná strava?

Tuky jsou jsou těžké na trávení a mají více než dvojnásobek kalorií v porovnání s cukry a bílkovinami. Jezení stravy s velkým množstvím tuků spotřebovává více energie a času na trávení a zároveň kompromituje zásoby glykogenu ve svalech, čímž snižuje atletický výkon a zvyšuje riziko zranění.

Velká energetická hodnota tuků znamená, že se nasytíme dříve, než jsme schopni sníst dostatečné množství životu důležitých mikro živin (vitamíny, minerály, antioxidanty). Tuky se lehce ukládají v tukových tkáních a při kalorickém nadbytku velice rychle vedou k obezitě. Příliš mnoho tuků ve stravě může snížit absorpci živin, ucpávat cévy, snížit sensitivitu na inzulin a vést ke kandidě, cukrovce a jiným problémům.

Proč je živá strava tak zdravá?

Raw food neboli živá strava není nic nového pod sluncem a už vůbec ne něco extrémního, jak se někteří lidé domnívají. Ve skutečnosti žijí všechna divoká zvířata na syrové stravě a lidé jí jedli po většinu své historie. Ve skutečnosti je extrémem a nebezpečným pokusem smažení, rafinování potravin a další formy tepelné a jiné úpravy potravin.

Nejsme dobře vybaveni na jezení stravy, která se skládá z vysoce zpracovaných živočišných výrobků a jiných rafinovaných produktů. Optimální výživu pro naše tělo nám zajistí pouze dostatek ovoce a zeleniny. Člověk je klasifikován jako primát a hominid, je velmi blízko lidoopům jak anatomicky, fyziologicky tak i geneticky. Všichni lidoopové upřednostňují ovoce a zeleninu ve svém jídelníčku a dají se charakterizovat jako frugivoři. Čerstvé ovoce a zelenina není jen ideální pro ně, nýbrž i pro nás a je logické, že ideální strava bude přispívat k optimálnímu zdraví.

Není divu, že ovoce a zelenina jsou dnes propagovány jako nejzdravější potraviny. Stovky studií prokázaly pozitivní efekty rostlinné stravy na naše zdraví a při prevenci závažných onemocnění jako cukrovka, srdeční problémy a rakovina.

Čím se může ovoce a zelenina pochlubit?

1) Ovoce a zelenina obsahují minimum soli a jsou plné vody, tím předcházejí vysokému krevnímu tlaku, dehydrataci a optimalizují příjem živin.

2) Většina má velmi nízký obsah tuků a kalorií. Šťavnaté ovoce a zelenina podporují zdravé snížení tělesné váhy a jsou tou nejlepší prevencí obezity, která se v mnoha zemích stává epidemií.

3) Jsou plné vitamínů a minerálů, v ideální formě a vzájemném poměru, které podporují všechny životně důležité funkce.

4) Obsahují tisíce speciálních rostlinných látek, které jsou důležité pro ochranu našich buněk před oxidativním stresem a poškozením.

5) Jsou lehce stravitelné a obsahují minimum odpadních látek.

6) Jsou chutné od přírody bez použití stimulujících látek, tím snižují nebezpečí přejídání.

Tepelná úprava potravin nad 42 ℃ poškozuje výživnou hodnotu potravin a v závislosti na teplotě, době a formě úpravy dochází k tvorbě antinutrientů, mutagenů a karcinogenních látek. Jezením potravin, které pro nás nejsou optimální a navíc poškozené tepelným a jiným zpracováním, zavádíme do našeho těla velké množství odpadních a škodlivých látek. To může časem vést ke komplikacím a zdravotním problémům jako např. obezita, kardiovaskulární nemoce, artróza, kolitida, rakovina, cukrovka a mnoho dalších.

Mnoho lidí na celém světě zažívá výhody spojené s veganskou a raw food stravou. Od prostého zhubnutí, zlepšení zdraví a kondice k téměř zázračným vyléčením či zlepšením dlouhotrvajících chronických nemocí jako alergie, astma, cukrovka, duševních problémů, artritidy, kolitidy, srdečních potíží, rakoviny a dalších.

V krátké době se veganská a raw food strava staly populární a známé na celém světě nejen pro lidi zaměřené na alternativní léčbu, ale také pro sportovce, celebrity a politiky, kteří se snaží zlepšit své zdraví, mezi jinými Venus Williams, Bill Clinton či Mike Tyson.

Co může přechod na rostlinnou stravu znamenat pro naši planetu?

Během posledních desetiletí si lidé začali být vědomi toho, jak velký dopad mají jejich aktivity na životní prostředí a planetu Zemi. Zejména velkochovy dobytka byly od více organizací označeny jako hlavní viník znečišťování přírody, globálního oteplování a poškozování rovnováhy na Zemi.

V roce 2006 vydala Organizace pro potraviny a zemědělství (FAO) pod Organizací spojených národů (OSN) zprávu s názvem “Livestock’s long shadow” (Velký stín velkochovů dobytka”), v kterém upozorňuje na katastrofální dopad těchto zemědělských praktik na životní prostředí.
World Watch Institute později informoval, že velkochovy dobytka jsou zodpovědné za více než 50% produkci plynů, které jsou spojovány s globálním oteplováním.

V určitých zemích zabírá zemědělská půda více než 60% jejich rozlohy a masová produkce živočišných produktů si vybírá velkou daň na životním prostředí, znečišťuje podzemní vodu, moře a vzduch, přispívá ke globálnímu oteplování, kácení lesů a zániku biodiverzity v přírodě.

Jezení níže z potravinového řetězce, tedy jezení rostlinné stravy, je nejenom zdravější, ale také ekonomičtější a šetrnější pro přírodu:
Na 1 hektaru pozemku se dá produkovat pouze 50 kg hovězího masa, na druhé straně až 4.000 kg jablek nebo dokonce 10.000 kg rajčat.
Produkce 1 kg hovězího masa spotřebuje neuvěřitelných 32.000 litrů vody. Ve srovnání produkce 1 kg jablek spotřebuje pouze 40-60 litrů vody.

Raw food strava také uspoří spoustu energie, která se používá ke zpracování masa, mléka či obilí. Nejen výrobci, ale také spotřebitelé spotřebují hodně energie při tepelné úpravě pokrmů.

Na rozdíl od pěstování monokultur zemědělských plodin na velkých polích, které jsou pro krmení dobytka a jsou katastrofou pro životní prostředí, ovocné stromy ochraňují krajinu před erozí, poskytují útočiště různým zvířatům a nadbytek jídla pro všechny. Ovocné stromy také čistí vzduch a vypadají překrásně rozkvetlé na jaře či plné barevných plodů v létě.